Udskriv

Syrnet soja fraiche 9% - vegansk creme fraiche

Jo mere valle du presser fra, jo tykkere bliver soja fraichen og jo mindre mængde bliver der.
Keyword laktosefri, mælkefri, vegansk mad, der ligner ...
Bemærk indeholder reklamelink
Antal 450 ml
Forfatter Nina fra Plantepusherne

Ingredienser

Desuden skal du bruge en kasse eller andet som du nemt kan isolere med en masse dyner/hø/krøyerkugler eller hvad du nu har til rådighed. Kassen stopper du godt til og pakker så du nemt kan stoppe bøtten med soja fraiche ind når den er klar til at stille til syrning. Se mit grundkursus Kunsten at syrne plantemælk

    Sådan gør du

    SKIL SOJAMÆLKEN arbejd 5 minutter – vent 10

    • Soyamælken skal være LIDT varm så skiller den nemmere og har en perfekt temperatur til syrningen. Så lun den LIDT i en gryde til du med bagsiden af hånden vurderer den til at være nogenlunde samme temperatur som dig (37 grader hvis du har et termometer).
    • Bland vand, salt og citronsaft sammen i en skål og rør til det er så opløst som muligt..
    • Hæld så mælken ned i, idet du fordeler den mest muligt ved at hælde den ned forskellige steder - IKKE ved at røre i mælken! Rør forsigtig rundt en (og kun 1!) enkelt gang for at fordele citronsaften så der ikke er nogle hvide områder men kun klar valle som illustreret her. Lad det stå uberørt i 10 minutter.

    SI MÆLKEN arbejd 5 minutter - vent 20

    • Hæld den skilte soyamælk op i et viskestykke (eller stofble, mouselin el. lign.) lagt ovenpå en si. I princippet kunne du bruge en skål fremfor en si, men det her er en god måde at få skilt det meste væske fra til at begynde med. Jeg har tidligere lagt soja fraichen i pres for st skille væsken fra, men nu hænger jeg den bare op i et stykke stof, det er en del nemmere. Lad den hænge i omkring 20 minutter. Til sidst kan du klemme lidt ekstra valle fra med hænderne. Let presset hvis der i stedet for klar valle begynder at komme hvidt ud gennem viskestykket. Jo mere pres, jo tykkere creme fraiche. Hvis den bliver for tyk, kan du justere ved at blande den med lidt plantemælk inden den bruges.

    STIL DEN TIL SYRNING arbejd 1 minut, vent 12-24 timer

    • Åben viskestykket og skrab den løse, grynede og ikke særligt kønne tofu ned i en ren glasbøtte med låg. Åben kapslerne med mælkesyrebakterier og hæld dem ned i, eller tilsæt frisk sojayoghurt. Rør rundt med en ren ske og skru låget på. Varmen fra da du lunede mælken, til omkring 40 grader vil være nok til at aktivere mælkesyrebakterierne. Pak den grundigt ind som beskrevet tidligere i indlægget. Nu starter syrningen og du kan godt væbne dig med tålmodighed. Den skal stå lunt ved nogenlunde konstant temperatur i 12-24 timer.

    STIL DEN PÅ KØL mindst 1 time

    • Når de 12-24 timer er gået kan du skrue låget af og dufte om processen er gået godt. Den skal dufte mildt syrligt. Så stiller du glasset med soja fraiche i køleskabet og lader den køle helt ned i nogle timer. Lader du den stå 12-24 vil den blive endnu mere syrlig.

    BLEND DEN SMOOTH 3 minutter

    • Når den er kølet helt ned, kan du begynde at blende den enten med foodprocessor eller stavblender. Kom evt. sukker i og blend i flere minutter indtil det er HELT blank og fin.

    Noter

    - Mælken kan kun erstattes af nøddemælk, se næste punkt. Havremælk, rismælk og kokosmælk kan ikke bruges.
    - Soja fraichen kan i princippet erstattes af mandel fraiche. eller hasselnødde-creme fraiche som du syrner på samme måde. Det har jeg dog ikke selv eksperimenteret med endnu.
    - Rørsukker kan også udelades, men tilsættes for at efterligne smagen af den laktose, som jo findes i komælk. Det kan desuden booste syrningsprocessen lidt.
    -Mælkesyrebakterier: Dem jeg bruger fås i din lokale Matas eller online, f.eks. her og her