Udskriv

Shiitake-'bacon'

Hvordan vil have din 'bacon? Bemærk at jeg angiver cirka-tider!
TYND KNASENDE SPRØD: Skær skiver a 3 mm og bag ved 175'C i 15 minutter. Eller steg på en medium varm pande 10 min. på hver side.
TYND OG SEJ: Skær skiver a 3 mm og bag ved 120'C i 40 minutter
TYK - SPRØD UDENPÅ, BLØD INDENI: Skær skiver a 5-6 mm og bag ved 150'C i ca 25 minutter
Ret glutenfri, Vegansk mad der ligner ...
Forb. tid 5 minutter
Tilb. tid 20 minutter
Samlet tid 25 minutter
Antal 75 stykker (afh. af svampenes størrelse)
Forfatter Nina fra Plantepusherne

Ingredienser

  • 125 gr Shiitake svampe køb de største du kan finde

MARINADE

Eventuelt

  • 1 tsk gærflager
  • 1/3 tsk tomatpuré eller tomatsovs

Sådan gør du

  • Tør svampene rene for eventuel jord. DE MÅ IKKE SKYLLES! Skær dem ude som beskrevet ovenfor. Fordelen ved at skære alt i samme størrelse er, at du undgår at nogle bliver brankede mens andre bliver bløde når de steges. Stilken er temmelig trevlet i det, men skær den gerne ud i skiver a 6 mm og steg dem med.

LAV MARINADEN

  • Fnuldr (!) eventuelle gærfllager mellem fingrene til det bliver pulver og bland det med resten af marinadeingredienserne.
  • Kom svampene i marinaden og fordel den godt på alle flader. Lad den stå mellem 10 minutter og et par timer så marinaden rigtig kan suges ind.

STEG SVAMPENE

  • De kan laves i ovn eller på stegepande og bemærk at de bliver meget mørke/storte når de er færdige - også selvom de ikke brankes.
  • Ovn: Kom dem på bagepapir uden overlap og bag som angivet længere oppe.
  • Stegepande: Steg dem på middelvarme (mit komfur står på 5 af 9) og vend dem efter ca. 10 minutter og giv dem lidt kortere tid på den anden side.
  • Læg dem på sugende papir efterhånden som de bliver færdige og vent evt. til de er kølet helt ned hvis du vil have dem max sprøde.

BEMÆRK at svampene IKKE bliver helt hårde/sprøde mens de er i ovnen eller på panden, men først EFTER de er taget af og er kølet ned! For at teste om de er færdige kan du tage én fra, duppe overskydende marinade af og puste til den bliver kold for at så se om den er sprød.

    Noter

    - Den røgede paprikasmag kan godt forsvinde lidt og derfor drysser jeg dem gerne med mere røget paprika (blandt venner kaldet 'røgpap') når de er kølet ned.
    - Har du ikke røget paprika, men røgsalt, kan det bruges og erstatte noget af soja saucen som ellers giver den salte smag.
    - Jeg har prøvet at lave dem uden fedt, men synes at det er svært at få dem sprøde uden.
    - Tørrede svampe duer desværre ikke til opskriften har jeg ladet mig fortælle.